Join Us !!
Selasa, 13 November 2012

Sistem peredaran darah

0 komentar
Read More →
Sistem Peredaran Darah Reptilia
 
Sistem sirkulasi reptilia, misalnya kadal lebih maju dibandingkan dengan katak.
Jantung kadal mempunyai empat ruangan yaitu bilik kanan dan bilik kiri, serambi kanan, serambi kiri, serta sebuah sinus venosus. Antara bilik kanan dan kiri terdapat sekat yang belum sempurna sehinga terjadi pencampuran darah yang kaya oksigen dalam bilik kiri dengan darah yang kaya CO2 dalam bilik kanan.

Sistem peredaran darah kadal sama seperti katak, yaitu berupa sitem peredaran darah ganda. Jalannya peredaran darah sebagai berikut:



Darah dari vena yang kaya akan CO2 masuk ke jantung melalui sinus venosus ke bagian serambi kanan dilanjutkan ke bilik kanan. Darah dari paru-paru yang kaya O2 melalui arteri pulmonalis masuk ke serambi kiri dilanjutkan ke bilik kiri. Dari bilik kiri dipompa keluar melalui sepasang arkus aortikus. Dua arkus aortikus ini menghubungkan diri membentuk aorta dorsalis yang mensuplai darah ke alat-alat dalam, ekor dan alat gerak belakang. Dari tubuh darah akan kembali ke jantung melalui vena dan sinus venosus.

Anda Baru Saja Membaca Artikel Tentang Sistem peredaran darah ,Anda Boleh Menyebarluaskan / Mengcopy Paste Artikel Sistem peredaran darah Ini Bermanfaat Buat Anda , Namun Saya Mohon Untuk Mencantumkan Link Sistem peredaran darah Sebagai SumberNya.

Leave a Reply